Mis het niet, het SEMINAR: LIFTMANAGEMENT – Zorg voor een zorg minder! Donderdag 26 april 2012 van 12:30 uur tot 18:00 uur in het NBC Nieuwegein. Een must voor: de bewuste lifteigenaren en direct verantwoordelijken die baas willen blijven over eigen portemonnee. Reserveer in uw agenda en boek direct: via de button via de website: www.maatschappelijkverantwoordopgelicht.nl Download de flyer in
VvE’s, beheerders en andere lifteigenaren in de regio Haaglanden kunnen met ons kennismaken op donderdag 22 maart 2012 op de VvE Beurs Haaglanden in de Grote Kerk midden in het centrum van Den Haag. Zie de website: www.vvebeurshaaglanden.nl voor informatie.
Zijn liften nu veilig of schijnveilig? Onafhankelijkheid optimaliseren? Let op: wie betaalt bepaalt!
De kamer heeft de vragen, die recent gesteld zijn, over de onafhankelijkheid van liftkeuringen beantwoord. Zoals ik het nu zie is dit een juiste interpretatie en waarde inschatting of oordeel van wat diverse partijen in de media hebben gebracht. Dit neemt alleen nog steeds niet weg dat de onafhankelijkheid van de keuringinstanties niet wordt gewaarborgd door welke vorm van accreditatie dan ook. Accreditatie is op zich een goed middel om het proces te waarborgen. Onafhankelijkheid
Bij het aanbesteden van installaties wordt er in de regel door veel organisaties een bestek gegenereerd van wat de leverancier voorschrijft. Dan is het bijna hetzelfde als het vragen om een offerte met wat onduidelijke randvoorwaarden. Het resultaat is vaak een installatie die uiteindelijk geleverd wordt met allerlei meerwerk en misschien helemaal niet wat overeengekomen is. Als er dan onvoldoende kennis ligt bij degene die de lift oplevert, worden er alleen aan de buitenkant wat gekeken of de dingen kloppen.
Op 5 mei jl. wordt er een onheilspellend bericht in de media gebracht. Het grootste aantal liften in Nederland zijn gevaarlijk, zo wordt er in meerdere media gekopt. Dit is door de Kone directeur met name gisteren in de Hollandse mediawereld gebracht. Afgelopen periode is er door de Vereniging van Lift- en Roltraptechniek (“VLR”) waarin de grote liftbedrijven met de
Langdurige contracten na nieuwbouw Aansluitend bij nieuw te bouwen liften worden onderhoudscontracten afgesloten. Dit wordt door aanbieders bij voorkeur met een langdurig contract gedaan. Tegen een prijs die er vaak niet om liegt. Het levert met name voor het liftbedrijf een goede compensatie om de lage winst of zelfs het verlies op de nieuwe installatie te compenseren. Voor een lifteigenaar, bijvoorbeeld een “onervaren VvE”, lijkt dit een goede oplossing. Want men heeft er geen omkijken naar, zo is dan de verwachting.
Aanbesteding met prestatieomschrijving “Het gebouw moet worden voorzien van een lift voor personen”. Als er dan een platformlift, gebouwd onder de Machinerichtlijn, wordt voorzien, voldoet deze vaak niet aan de verwachtingen van de eigenaar en/of eindgebruikers. Dit zijn geen liften die gelijkwaardig genoemd kunnen worden als een normale personenlift. Er gelden belangrijke aandachtspunten.
Datum: 17-05-2011 t/m 18-05-2011 Locatie: NBC Blokhoeve 1 te Nieuwegein De OSB, het Liftinstituut en VVE Belang organiseren samen op 17 en 18 mei a.s. voor de tweede keer het congres Verantwoord Gebouwonderhoud. De editie van 17 mei is voor architecten, adviseurs, gebouweigenaren en -beheerders en facility managers. De editie van 18 mei is voor VvE leden. Een ‘must’ voor iedereen, actief in ontwikkeling en beheer van gebouwen.
Regelgeving is op komst over de verplichting dat een gebouw na de bouw ook te onderhouden valt. Dat was het bericht dat wij hebben opgevangen tijdens het Congres verantwoord gebouwonderhoud in mei dit jaar. Dat het gebouw te onderhouden moet zijn is altijd al zo geweest. Het gaat zoals gewoonlijk weer om interpretaties. Omdat normen in Nederland bij voorkeur niet door onze overheid worden opgelegd, blijft het lastig. Waar moet je dan bij het ontwerp nu vanuit gaan? Normen die je
De tragische ongevallen, vorige week, met scootmobielen die door de deuren van een lift zijn gereden, hebben na de media-aandacht ook bij ons geleid tot vragen. Er ontstaat door de media (vaak) ook onduidelijkheid of er nu wel of geen maatregelen noodzakelijk dan wel mogelijk zijn bij liften, als er iets mis gaat. Theoretisch is het uiteraard wel mogelijk om maatregelen te nemen om liftdeuren nog steviger te maken. Echter is het de vraag of dit het enige is en