Oorzaak dodelijk ongeval lift eindelijk publiek

Touwtrekken

Na bijna een jaar verzoek en trekken aan het ministerie om meer informatie over de oorzaak van het noodlottige ongeval in 2017 met een lift aan de Boompjes te Rotterdam is nu eindelijk bekend geworden wat de technische oorzaak was. Het gaat ‘simpelweg’ om een paar losse bouten en tot slot één afgebroken bout van een wormwiel overbrenging in de liftmachine. Dit heeft er toe geleid dat de lift met een ongecontroleerde snelheid opwaarts is gaan rijden en twee gebruikers daardoor helaas het leven hebben moeten laten. De lift heeft een dermate hoge ‘opsprong’  gemaakt op de bovenste stopplaats waardoor ze tegen het plafond van de liftcabine kwamen. Een zwarte bladzijde in liftenland. Nu blijkt dat er al lang een oorzaak bekend was en dat dit niet eerder openbaar werd gemaakt. Dit noem ik een zeer onwenselijke zaak. Doch nu het bekend is, is het tijd om te handelen. 

‘Opwaartse vang’

Met name voor oudere liften die worden voorzien of zijn voorzien van een nieuwe aandrijving is het in ieder geval verstandig direct maatregelen te nemen ter voorkoming van met ongecontroleerde snelheid naar boven rijden van de lift. Dit is pas verplicht bij nieuwe liften sinds 1 juli 1997. De oorspronkelijke producent van het type aandrijving is reeds begin 2018 ten onder gegaan. Doch is het zaak dat het type aandrijving op grote schaal per direct gecontroleerd wordt op correcte montage van bouten dan wel dat de gehele aandrijving op korte termijn wordt vervangen. Er zijn inmiddels meerdere gevallen bekend waarbij de aandrijving van dit type verband houdende inwendige defecten hebben. Alertheid is geboden. Heeft u een lift waarbij u twijfelt of het correct is, vraag dan uw onderhoudspartij of stuur me een bericht naar info@peron.nl. We kunnen snel nagaan of er risico’s zijn en of er acties genomen moeten worden.

Remcontacten

We hebben een jaar geleden bij een van onze klanten met een zelfde type aandrijving als hier ook is toegepast problemen gehad met de rem. Die problemen werden veroorzaakt door de NL-Conformiteitsbeoordelingsinstanties bedachte test om een lift uitgerust met een frequentieregelaar (geen hydraulische lift) proberen van z’n plek te krijgen met een gesloten rem. Daar is gelukkig al weer een wijziging op gekomen zodat deze omstreden test niet meer wordt gedaan. In het geval te voorkomen dat doorglijden van de rem mogelijk wordt is het beter om remcontacten altijd toe te passen ook al is dat niet verplicht volgens de norm.

Technisch? Wat bedoel je?

Het is een behoorlijk technisch verhaal. Als lifteigenaar is dit mogelijk erg verwarrend. Voor ons bijna gesneden koek. Helderheid hebben door tijdig onafhankelijk advies in te schakelen maakt het nemen van je verantwoordelijkheid als lifteigenaar een stuk eenvoudiger. Laat je goed informeren en maak keuzes. Niet uitsluitend omdat de norm het voorschrijft.
Klik op onderstaande link op de openbaar beschikbare documenten inzake de oorzaak van het noodlottige ongeval van twee liftgebruikers in 2017.

Besluit tot openbaarmaking van een proces-verbaal van bevindingen

Dit is gepubliceerd op rijksoverheid.nl. Heeft u nog vragen, reageer dan direct per e-mail of bel: 0252-255455 om niet met onrust te blijven zitten.

Geplaatst in Algemeen, blog, Nieuws, Vraag en antwoord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *