MVI – Maatschappelijk Verantwoord Inkoop anno 2015

Priority or not to be?!

Verhalen met een boodschap delen

Eindelijk heb ik weer eens een goede gelegenheid gevonden om een bericht te schrijven over opmerkelijk gebeurtenissen vorig jaar.  En ook dit jaar. Ik wilde dit al eerder delen aan de buitenwereld. Doch is het nooit eerder op mijn prioriteitenlijst gekomen.

Wellicht is dat herkenbaar dat je iets meemaakt en je zegt dat je dat hoognodig eens moet delen met de buitenwereld. Ik schreef al eerder in mijn boek MVO – Maatschappelijk Verantwoord Opgelicht. (Kun je overigens HIER GRATIS (tot mijn verjaardag 27 maart)  downloaden. Dat is nu mijn cadeau vooraf aan jou. Wel het verzoek om het helemaal te lezen tot het einde. Het kan zijn dat je zelfs dan nog niet de meer dan 5 achterliggende boodschappen hebt ontdekt. Als je er twee gevonden hebt dan is dat la een hele prestatie.

 

Dan hier mijn verhaal wat ik opmerkelijke belevingen vond en nog steeds vind:

Afgelopen zomer werd ik gebeld.  Op een vrijdagavond ben ik druk aan het werk en moest werkzaamheden af maken. Ik was hoog productief laserfocused bezig. De telelefoon gaat, de vaste lijn. Ik zit namelijk in mijn kantoor in de tuin te werken. Om 21:15 uur wordt er gebeld. Normaal neem ik de telefoon niet op want daar hebben we anderen voor overdag. En bij nood dan zijn wij voor onze klanten mobiel bereikbaar. Het was een directeur van een grotere Woningcorporatie met de vraag of ik of wij direct konden komen. Ze kenden ons alleen nog van horen zeggen en mijn boek MVO dat bij iemand op het bureau lag. Ze hadden een adviesbureau al jaren over de vloer, waarmee nu een basis van wantrouwen was ontstaan. In de praktijk kwam het er op neer dat er een renovatieproject bezig was aan een flat (14 hoog) met twee liften. De liften zouden één voor één worden gerenoveerd. Eén week werk zou genoeg zijn. De praktijk bleek anders. De volgende dag ben ik er gaan kijken en daar trof ik het management van de corporatie aan totaal in paniek. Meerdere nachten niet geslapen en  stijf van de stress. Ik heb daar een halve zaterdag aan besteed ter plaatse om 80 % van de tijd met stressmanagement bezig te zijn geweest en verder de praktijk te toetsen waar het nu in het proces is misgegaan.

Ik constateerde dat de werkzaamheden die werden uitgevoerd niet geheel relevant waren voor de problemen die er in de afgelopen periode had plaatsgevonden. Meerdere momenten tijdens de periode dat er één lift stil stond en de ander veel intensiever gebruikt werd, stonden de liften allebei stil. Waardoor de bewoners, 65+ hun huis niet meer in of uit konden. Om zonder teveel in de details te treden, bleek dat de adviserende en ‘begeleidende’ adviseur allerhande extra diensten leverde (en daaraan extra verdient)  daarmee duidelijk de focus had om de werkzaamheden aan de liften maar te spreiden over meerdere jaren. Dat was zo door de adviseur geadviseerd. Dan is de overlast korter voor de bewoners was het motto. De adviseur levert in dit geval via een andere eigen BV een tijdelijke voorziening om de bewoners in nood uit de brand te helpen. Dat dit voor 14 hoog een uur duurt voordat je boven of naar beneden bent is dan ogenschijnlijk niet belangrijk. Dit werd uiteraard ook door de beperkte middelen van de woningcorporatie uiteindelijk op advies zo gekozen. De renovatie echter loste de werkelijke problemen die er waren niet op. Daartoe was het onderhoudsbedrijf echter na lang zoeken door een deskundige medewerker die pas relatief laat op het project verscheen er achter gekomen dat de renovatie niet de oplossing was voor de problemen.

 

Snoepen van twee walletjes

Er waren bij de voorgestelde renovatie werkzaamheden veel belangrijkere zaken totaal over het hoofd gezien door de adviserende partij die daar een dwingende rol in had gehad. Maar klaarblijkelijk niet met de praktijk was verbonden wat er dan precies zou moeten gebeuren. Kortom men had de woningcorporatie niet geadviseerd om het beste voor de gebruikers, de klanten van de woningcorporatie, te organiseren. Maar wel om hun eigen zakken te kunnen vullen zonder dat de problemen daadwerkelijk tijdig werden verholpen. Uiteraard zaten er meer kanten aan het verhaal. Dat er met minder dan de helft minder financiële middelen onderhoud aan installaties moest worden verricht. Dat maakt het natuurlijk niet eenvoudiger.

 

Uiteindelijk heb ik met mijn team een overzicht gecreëerd waaruit bleek dat de managers het beste binnen hun vermogen hadden gedaan om het goed te doen met de omstandigheden. De verhoudingen tussen de belangen van de adviseur bleek hier niet zo zuiver te zijn. Of met andere woorden voor mijn normen van ethiek van in- en verkoop niet verantwoord. Het zijn keuzes van bedrijven en organisaties die in-en verkopen of zij dit ruggengraatzaam willen doen.

Het bovengenoemde verhaal geeft eveneens weer dat wanneer er naar verdienmodellen wordt gekeken op meerdere vlakken er heel grote verschillen kunnen zijn bij het uitbrengen van een advies. Van de invloeden op en van het juiste onafhankelijke advies zijn wij met het team van Péron Liftadvies bewust en laten we niet vertroebelen met allerlei vormen van nevendiensten als meerwerk om maar met een lage prijs ‘binnen te komen’.  Bij ons ligt de focus op de totale uitgaven voor het gehele onderhoud aan liften en dit geeft vaak een ander plaatje dan in 90% van de gevallen wordt voorgespiegeld door en liftbedrijven én adviesbureaus die het verwerven van extra omzet een hogere prioriteit geven dan een lange termijn relatie opbouwen en onderhouden. We weten dat er bureaus zijn in Nederland die zelfs ‘kick-backs’ krijgen van liftbedrijven als zij werk ‘aanreiken’. Dit is het fenomeen wat zo aantrekkelijk ‘blijkt’ voor vele adviesbureaus. Liftbedrijven worden hier zelfs mee geconfronteerd om zo mee te mogen doen met aanbestedingen. Zolang de klant het niet weet is er toch niets mis mee? Toch?

 

ACM – Autoriteit Consument en Markt

Afgelopen zomer zat ik  vlak na mijn vakantie op uitnodiging van het overheidsorgaan ACM (Autoriteit Consument en Markt), voorheen onder meer de NMA (Nederlandse Mededinging Autoriteit) in gesprek over hoe het zit met de onafhankelijkheid van adviesbureaus in de liftenwereld en in algemene zin. Of ik praktijkgevallen kende. En of ik een oplossing wist. Paar weken later: ACM organiseert informatiebijeenkomst aanbestedingen voor inkopers

De aanleiding is het boek MVO dat ik uitbracht en waarvan zij een exemplaar hebben net als dat in de Tweede Kamer bibliotheek aanwezig is en meerder Kamerleden bereikt heeft ten tijden van de onderzoeken over de onafhankelijkheid van de keurende instellingen. Want daar kan ik ook nog wel weer het boekje over open doen.  Er is zoals in de media afgelopen najaar gecommuniceerd dat er nogal wat mis is in de wereld van aanbestedingen in Nederland. Dit gaat van klein tot heel groot. Ik weet overigens dat dit fenomeen geen landsgrenzen kent en geen branchegrenzen. Ik heb ook aangegeven dat het essentieel is voor een aanbestedende dienst om te weten wat het verdienmodel is van de adviseur die inkoopmanagement en aanbestedingen begeleid. Men was een en al oor. Naar mijn beleving heeft het helemaal geen zin om er een wetgeving voor te maken. Als je oplet en je verdiept in de advieswereld dan wordt het af en toe gewoon heel helder dat er in 80 % van de gevallen gewoon niet klopt. Het advies dat je krijgt is gewoon hartstikke gekleurd. Ha, één kern van het boek MVO!

 

We leven in een tijdperk waarbij transparantie steeds makkelijker wordt. Echter wanneer het in een gecompliceerde omgeving is en de uiteindelijke opdrachtgever er geen weet van heeft, dan is er voor diegenen die de kluit belazeren, zoals we dat in de volksmond noemen, nog steeds mogelijk om met een ‘mooie lagere’ instapprijs meer geld binnen te harken. Dat uiteindelijk door dezelfde opdrachtgever wordt betaald. Zolang we dit in onze samenleving blijven accepteren als aanvaardbare norm zie ik dat het financiële economische systeem zijn opmars naar grote destructie versnellen.

 

Mijn boodschap is om MVO te lezen en bewustwordingsproces goed op gang te helpen over wat we met ons allen aan het doen zijn. Ruggengraatzaam willen handelen met waarden en integriteit over wat we hier op deze wereld komen brengen in plaats van halen.

 

Wat zijn jouw ervaringen met adviesdiensten inhuren, waarbij achteraf of direct blijkt welke verdienmodellen zij er op na houden of dit het benodigde advies gekleurd wordt in de verkeerde kleur. Hoe groen is groen bij MVO? En bij MVI anno 2015.

 

Geef je reactie in het tekstblok hieronder en deel naar hartenlust dit bericht. Bij voorbaat dank.

 

Maak er iets moois van. En geniet in het NU. Péron van Stralen.

 

PS. Oh en vergeet niet het boek MVO nog te downloaden (uiterlijk 27 maart 2015 gratis beschikbaar). KLIK HIER 

 

PPS. Helemaal vergeten. Voor de VIP deelnemers van het seminar “Pluk Het Juiste Fruit” op 7 april as. in het NBC te Nieuwegein geef ik een extra interactieve lezing over:

MVI anno 2015 = Ethiek bij inkoop levert geld op! 

 

Ga  NU naar de pagina: www.peron.nl/event voor meer info en meld je direct aan voor het evenement en het VIP arrangement. En kom alles te weten hoe het in de liftenwereld werkt en wat je absoluut moet vermijden. Tenzij het je gewoon niets uitmaakt dat je bij de neus wordt genomen en een prima leven hebt.