Wat doe je als automatische deuren niet passen op je lift met draaideuren?

Je hebt een lift met handbewogen draaideuren. Er is geen cabinedeur. Als je in de lift staat en hij vertrekt dan kijk je tegen de schachtdeuren aan. Als je dit niet meer voldoende veilig of comfortabel vindt of de deuren vallen inmiddels van ouderdom uit elkaar, dan zou je deze willen vervangen door automatische schuifdeuren.

Maar wat als dat nou niet past? En wie zegt dat dat het niet past? Kan je de cabine korter maken dan een brancarddiepte? Mag dat? Is het verstandig? Kan je de deurbreedte smaller maken?

 

Wat zijn jouw ervaringen met dit soort keuzes? Geef ze onderaan in het tekstveld weer.

Wat doe je als je lift te oud is geworden?

Wanneer is je lift te oud?

Weet je dat? Wie zegt dat?

Zijn de onderdelen niet meer leverbaar?

Of zijn de onderhoudskosten te hoog?

Hoe bepaal je of lift te oud is geworden?

En wat doe je dan?

 

Als je lift daadwerkelijk te oud is, dan wil je deze vervangen. Dan kan je naar je leverancier gaan en vragen of hij een aanbieding kan maken. Waarvoor? Voor een nieuwe lift toch?

Maar die nieuwe lift die je wilt, past dat wel? Welke concessies zijn aanvaardbaar? Veiligheid of bruikbaarheid.

 

Vraag je tijdig af als je lift oud is wat je plan is om te doen. Laat je niet verrassen.

 

Deel jouw ervaringen onderaan in het tekstveld.

Wat is een geschikte energiezuinige verlichting in de lift? En voor de lift?

Energiezuinige verlichting in liften is een hot item. Maar is hot wel duurzaam?

Het schakelen van verlichting leidt tot defect raken van de apparatuur waarmee dit gebeurt. Het is een oplossing die niet altijd zinvoller is dan de bestaande verlichting eenvoudig aanpassen.

 

Heb je een lift met tl-verlichting die permanent brandt dan kan je deze bij voorbeeld vervangen door hoogfrequente Tl’s die verbruiken veel minder en kunnen vaak zonder aanpassingen worden toegepast, vraag het na bij de leverancier.

Wel is het zo dat je de kosten die je maakt om de Tl’s te vervangen moet afwegen tegen de werkelijk energiekosten reductie. Wat kost het om het aan te passen. Is er een terug verdientijd die werkelijk te berekenen is? En reken je daar ook een storing bij die moet worden verholpen door een monteur die daar speciaal voor komt voorrijden als de verlichting niet meer inschakelt?

 

Wat zijn jouw ervaringen? Deel ze door je antwoorden in te vullen in het tekstveld onderaan.

Wat kan je eenvoudig doen tegen vandalisme in en om de lift?

Mensen die liften gebruiken op een manier die niet wenselijk is of waar deze voor gemaakt is wordt meestal benoemd in een factuur bij storing of reparatie: oorzaak vandalisme of onjuist gebruik.

Kan dit worden voorkomen? Ja natuurlijk. Je kan toch simpel zeggen tegen een groep gebruikers dat ze de lift zo niet mogen gebruiken?

Als de gebruiker er niets van voelt, fysiek of in zijn eigen portemonnee, dan zal het hem of haar soms worst zijn. Maar als je nu weet wat de doelgroep is voor de liften dan kan je ook de lift wat anders samenstellen. Zodanig dat als iemand een schop tegen de deur geeft het effect is dat degene die dat doet er een zere voet aan over houdt.

Of als je er onbedoeld toch met winkelwagentjes tegenaan rijdt, de deur niet krom gaat en de lift niet gelijk voor enkele weken buiten bedrijf gaat. Scootmobielen zijn relatief zwaar en hebben een grote impact op liftdeuren. Er doorheen rijden, door de deuren, dat is al meer voorgekomen met de dood tot gevolg. Als je weet dat deze situaties zich voordoen, dan zijn daar zeker oplossingen voor.

 

Wat zijn jouw ervaringen? Hoe heb jij dit opgelost? Geef je antwoorden onderaan in het tekstveld.

Wie vraag je om raad bij een calamiteit door een liftstoring? Bij letsel?

Wanneer je al weet wat een calamiteit voor je organisatie betekent ga je dan af op wat gebruikers te vertellen hebben?

Ga je af op wat het onderhoudsbedrijf zegt?

Ga je af op wat de Keurende Instantie zegt?

Hoe weeg je de waarden van deze partijen in de uitleg van het het ontstaan van een calamiteit? Hoe had je het kunnen voorkomen?

Heb je gedaan wat je moest doen als eigenaar van je liften?

 

Dit soort vragen komen pas aan de orde op het moment dat het zich voordoet. Heb je een protocol en weet je hoe dit op te lossen. Zonder dat er paniek in de organisatie uitbreekt. De media staat op de stoep je moet antwoorden geven. Geen antwoord wordt vertaald, we houden het in de doofpot. Nieuwsberichten verdraaien ten gunste van de aandacht van de publicist wordt het snelste gemaakt door een gebrek aan steekhoudende informatie.

 

Wat is jouw ervaring? Heb je een protocol nodig? Vul in het tekstveld onderaan jouw idee hierover in.

Wat doe je als er een calamiteit is met een liftstoring?

Bestel je gelijk een nieuwe lift?

Wil je de directeur van het liftbedrijf spreken?

Wat is de consequentie van een calamiteit. Wat is de kans dat het voorkomt?

Wat is een calamiteit?

 

Stel je eens deze vragen af voor je liften. Dan kan je je intensiteit van het onderhoud daar mogelijk op afstemmen. Is de impact beperkt als de lift een keer stilstaat, dan kan je onderhoud mogelijk simpeler uitstellen. Weet wel welk onderhoud je kan uitstellen en welke onderhoud je beslist naar voren moet halen.

 

Geef jouw antwoorden en ervaring weer in het tekstvak onderaan. Heb jij hiervoor een plan bedacht voor je organisatie? Laat het anderen weten wat de waarde daarvan is.

Wil je altijd de laagste prijs voor je liftonderhoudscontract?

Laagste prijs voor de hoogste kwaliteit is een contradictie! Als je een lage prijs hebt voor een onderhoudscontract is de garantie dat je het op een andere manier gaat betalen groot. Het is als: je geeft iets weg en je laat op een andere manier betalen. Dan hoeft dit nog geen probleem te zijn als je over de totale uitgaven maar wel krijgt wat je nodig hebt en wat aan je wensen voldoet.

 

Dit heet in de economie vraag een aanbod op elkaar afstemmen. Je moet echter weten dat als je eenmaal een onderhoudscontract voor je gevellift, roltrap of personenlift afsluit je niet voor reparaties zomaar naar een andere bedrijf gaat. Dat weet de aanbieder ook. Het is dus handig voor de aanbieder om een lage prijs voor het onderhoudscontract af te sluiten.

 

Als je dit weet en je sluit dan een onderhoudscontract af voor een relatief hoog bedrag dan zou je denken dat dit een tegenovergesteld effect zou hebben. Dit is echter voor 90 % niet het geval . Tenzij dat je een contractvoorwaarden hebt die passen bij je organisatie. Maar dan moet je wel weten wat dat dan is en betekent. Is dat hetgeen de leverancier zegt wat voor jouw organisatie geschikt is?

 

Wat zijn jouw ervaringen met laagste prijs voor een onderhoudscontract voor je liften?

Krijg je wat je hebben wilt?

Geef onderaan in het tekstveld je antwoorden.

Hoe bepaal je aan welke eisen je lift moet voldoen?

Naast wettelijke eisen voor veiligheid en dergelijke zijn er natuurlijk ook nog andere eisen:

  • liftsnelheid
  • afmeting
  • vervoerscapaciteit
  • levensduurverwachting
  • klimatologische omstandigheden

 

Met deze factoren heb je een kleine greep uit de zaken waar je aan moet denken. Je kan zeggen tegen de leveranciers in de markt ik wil een goede geschikte lift, zeg jij het maar. Dan weet je een ding zeker dat je niet het antwoord krijgt dat alle aspecten invult. Alleen die punten die de aanbieder opwerpt die je wil horen zullen aan bod komen. De aspecten die je niet wil horen maar wel moet weten achterwege laten is de eerste valkuil.

 

Wil je een basis voor een Plan van Eisen voor nieuwbouw? Stuur een e-mail dan krijg je kosteloos een PvE als uitgangspunt.

Wat is jouw ervaring? Heb jij voorbeelden waarom het mis ging? Of juist waarom het goed ging? Vul je antwoorden onderaan in het tekstveld zodat anderen er ook van kunnen leren.

Hoe selecteer je de beste liftonderhoudspartij die past bij jouw organisatie?

Om te weten met je wie in zee wil gaan zal je eerst moeten afvragen wat je zelf (als organisatie) belangrijk vindt. Dan zoek je de partij die bij je past. Heeft de relatie grote impact weet dan hoe je de juiste partij kan vinden.

 

Hoe zie jij dat? Wat zijn jouw ervaringen?

Geef onderaan jouw antwoord in het tekstvak.

Vindt je dit leuk en wil dit delen gebruik de social media knoppen onderaan.