Wat kan je doen als de liftcapaciteit onvoldoende is?

De liftcapaciteit is te laag.

Hoe merk je dat? Zijn er wachtrijen, alleen op bepaalde tijdstippen?

Kijk eens goed naar wat er gebeurt. Laat het verkeer eens analyseren. Of soms zijn er simpele oplossingen:

deur open tijd aanpassen.

Radardetectie in deuropening.

‘Deur sluiten’ knop in de lift toepassen om te lange deur opentijd te voorkomen.

 

Hoe gebruiken de gebruikers de lift(en)? In veel gevallen zijn er eenvoudige aanpassingen mogelijk voor kleine verbeteringen. Wanner er nu echt een vraagstuk is wordt het verhogen van de snelheid van de lift veel als oplossing geroepen. Dit heeft vaak geen effect.

 

Wat zijn jouw ervaringen.Welke verbeteringen heb jij door gevoerd? Vul je antwoorden onderaan in het tekstveld in.

Wat kan je doen als je lift te langzaam gaat?

De lift loopt te langzaam.

De wachttijd loopt ernstig op.

Wat kan je daar aan doen?

De liftsnelheid wordt bepaald bij het ontwerp. Om de snelheid te verhogen is er in de meeste gevallen een probleem. De consequenties kunnen zijn dat er andere veiligheidscomponenten moeten worden toegepast. En vaak is de bouwkundige afmeting van de liftput en de vrije ruimte boven de lift te klein.

Platformliften, woonhuisliften en dergelijke, die de laatste tijd steeds meer opdoemen, kunnen per definitie niet sneller worden gemaakt omdat de maximale snelheid van 0,15 m/s wordt beperkt door de regelgeving. Ze worden vaak ingezet met het idee dat dit wel voldoende zal zijn. Je kan daarna echter geen kant meer op. Er een echte lift van maken is vrijwel uitgesloten. Voor intensief gebruik zijn ze zeker niet geschikt.

 

Weet vooraf wat je kan verwachten van je liftinstallatie. Wat zijn jouw ervaringen? Geef je antwoorden in het tekstveld onderaan.

Wat doe je als automatische deuren niet passen op je lift met draaideuren?

Je hebt een lift met handbewogen draaideuren. Er is geen cabinedeur. Als je in de lift staat en hij vertrekt dan kijk je tegen de schachtdeuren aan. Als je dit niet meer voldoende veilig of comfortabel vindt of de deuren vallen inmiddels van ouderdom uit elkaar, dan zou je deze willen vervangen door automatische schuifdeuren.

Maar wat als dat nou niet past? En wie zegt dat dat het niet past? Kan je de cabine korter maken dan een brancarddiepte? Mag dat? Is het verstandig? Kan je de deurbreedte smaller maken?

 

Wat zijn jouw ervaringen met dit soort keuzes? Geef ze onderaan in het tekstveld weer.

Wat doe je als je lift te oud is geworden?

Wanneer is je lift te oud?

Weet je dat? Wie zegt dat?

Zijn de onderdelen niet meer leverbaar?

Of zijn de onderhoudskosten te hoog?

Hoe bepaal je of lift te oud is geworden?

En wat doe je dan?

 

Als je lift daadwerkelijk te oud is, dan wil je deze vervangen. Dan kan je naar je leverancier gaan en vragen of hij een aanbieding kan maken. Waarvoor? Voor een nieuwe lift toch?

Maar die nieuwe lift die je wilt, past dat wel? Welke concessies zijn aanvaardbaar? Veiligheid of bruikbaarheid.

 

Vraag je tijdig af als je lift oud is wat je plan is om te doen. Laat je niet verrassen.

 

Deel jouw ervaringen onderaan in het tekstveld.

Wat is een geschikte energiezuinige verlichting in de lift? En voor de lift?

Energiezuinige verlichting in liften is een hot item. Maar is hot wel duurzaam?

Het schakelen van verlichting leidt tot defect raken van de apparatuur waarmee dit gebeurt. Het is een oplossing die niet altijd zinvoller is dan de bestaande verlichting eenvoudig aanpassen.

 

Heb je een lift met tl-verlichting die permanent brandt dan kan je deze bij voorbeeld vervangen door hoogfrequente Tl’s die verbruiken veel minder en kunnen vaak zonder aanpassingen worden toegepast, vraag het na bij de leverancier.

Wel is het zo dat je de kosten die je maakt om de Tl’s te vervangen moet afwegen tegen de werkelijk energiekosten reductie. Wat kost het om het aan te passen. Is er een terug verdientijd die werkelijk te berekenen is? En reken je daar ook een storing bij die moet worden verholpen door een monteur die daar speciaal voor komt voorrijden als de verlichting niet meer inschakelt?

 

Wat zijn jouw ervaringen? Deel ze door je antwoorden in te vullen in het tekstveld onderaan.

Wat kan je eenvoudig doen tegen vandalisme in en om de lift?

Mensen die liften gebruiken op een manier die niet wenselijk is of waar deze voor gemaakt is wordt meestal benoemd in een factuur bij storing of reparatie: oorzaak vandalisme of onjuist gebruik.

Kan dit worden voorkomen? Ja natuurlijk. Je kan toch simpel zeggen tegen een groep gebruikers dat ze de lift zo niet mogen gebruiken?

Als de gebruiker er niets van voelt, fysiek of in zijn eigen portemonnee, dan zal het hem of haar soms worst zijn. Maar als je nu weet wat de doelgroep is voor de liften dan kan je ook de lift wat anders samenstellen. Zodanig dat als iemand een schop tegen de deur geeft het effect is dat degene die dat doet er een zere voet aan over houdt.

Of als je er onbedoeld toch met winkelwagentjes tegenaan rijdt, de deur niet krom gaat en de lift niet gelijk voor enkele weken buiten bedrijf gaat. Scootmobielen zijn relatief zwaar en hebben een grote impact op liftdeuren. Er doorheen rijden, door de deuren, dat is al meer voorgekomen met de dood tot gevolg. Als je weet dat deze situaties zich voordoen, dan zijn daar zeker oplossingen voor.

 

Wat zijn jouw ervaringen? Hoe heb jij dit opgelost? Geef je antwoorden onderaan in het tekstveld.

Wie vraag je om raad bij een calamiteit door een liftstoring? Bij letsel?

Wanneer je al weet wat een calamiteit voor je organisatie betekent ga je dan af op wat gebruikers te vertellen hebben?

Ga je af op wat het onderhoudsbedrijf zegt?

Ga je af op wat de Keurende Instantie zegt?

Hoe weeg je de waarden van deze partijen in de uitleg van het het ontstaan van een calamiteit? Hoe had je het kunnen voorkomen?

Heb je gedaan wat je moest doen als eigenaar van je liften?

 

Dit soort vragen komen pas aan de orde op het moment dat het zich voordoet. Heb je een protocol en weet je hoe dit op te lossen. Zonder dat er paniek in de organisatie uitbreekt. De media staat op de stoep je moet antwoorden geven. Geen antwoord wordt vertaald, we houden het in de doofpot. Nieuwsberichten verdraaien ten gunste van de aandacht van de publicist wordt het snelste gemaakt door een gebrek aan steekhoudende informatie.

 

Wat is jouw ervaring? Heb je een protocol nodig? Vul in het tekstveld onderaan jouw idee hierover in.

Wat doe je als er een calamiteit is met een liftstoring?

Bestel je gelijk een nieuwe lift?

Wil je de directeur van het liftbedrijf spreken?

Wat is de consequentie van een calamiteit. Wat is de kans dat het voorkomt?

Wat is een calamiteit?

 

Stel je eens deze vragen af voor je liften. Dan kan je je intensiteit van het onderhoud daar mogelijk op afstemmen. Is de impact beperkt als de lift een keer stilstaat, dan kan je onderhoud mogelijk simpeler uitstellen. Weet wel welk onderhoud je kan uitstellen en welke onderhoud je beslist naar voren moet halen.

 

Geef jouw antwoorden en ervaring weer in het tekstvak onderaan. Heb jij hiervoor een plan bedacht voor je organisatie? Laat het anderen weten wat de waarde daarvan is.

Wil je altijd de laagste prijs voor je liftonderhoudscontract?

Laagste prijs voor de hoogste kwaliteit is een contradictie! Als je een lage prijs hebt voor een onderhoudscontract is de garantie dat je het op een andere manier gaat betalen groot. Het is als: je geeft iets weg en je laat op een andere manier betalen. Dan hoeft dit nog geen probleem te zijn als je over de totale uitgaven maar wel krijgt wat je nodig hebt en wat aan je wensen voldoet.

 

Dit heet in de economie vraag een aanbod op elkaar afstemmen. Je moet echter weten dat als je eenmaal een onderhoudscontract voor je gevellift, roltrap of personenlift afsluit je niet voor reparaties zomaar naar een andere bedrijf gaat. Dat weet de aanbieder ook. Het is dus handig voor de aanbieder om een lage prijs voor het onderhoudscontract af te sluiten.

 

Als je dit weet en je sluit dan een onderhoudscontract af voor een relatief hoog bedrag dan zou je denken dat dit een tegenovergesteld effect zou hebben. Dit is echter voor 90 % niet het geval . Tenzij dat je een contractvoorwaarden hebt die passen bij je organisatie. Maar dan moet je wel weten wat dat dan is en betekent. Is dat hetgeen de leverancier zegt wat voor jouw organisatie geschikt is?

 

Wat zijn jouw ervaringen met laagste prijs voor een onderhoudscontract voor je liften?

Krijg je wat je hebben wilt?

Geef onderaan in het tekstveld je antwoorden.