Workshop Energiebeheer liften – Farce, fictie & feiten

Heb je wel eens afgevraagd of het mogelijk is om het energiebeheer van liften beter duurzaam te maken in je gebouw?

Hoe zou het zijn als je als lifteigenaar weet hoe je simpelweg een korte analyse kan maken of het duurzamer kan?

Stel nou dat je in minder dan een uur te weten komt hoe dit moet zonder eerst kosten te maken, zou dat waardevol zijn?

 

Kom op de komende Beurs Bouw & Wonen op donderdag 15 september naar de eerste GRATIS vakgeheimen onthullende waardevolle workshop voor lifteigenaren.bbw-7

 

 

“Energiebeheer liften – Farce, Fictie & Feiten”

5-Stappenplan om haalbaarheid van energiebesparing bij liften te bepalen!

 

Klik HIER en schrijf direct in!

Vraag je je af hoe het mogelijk is om minder energie te verbruiken met liften? Waardoor de kosten van het verbruik direct dalen? Maar klopt dat wel? Al die verhalen? Leer in één onthullende workshop waar de kansen liggen om daadwerkelijk energie te besparen met liften. Ook waar je op moet letten wanneer iemand roept dat energie besparen geld mag kosten! Het lijkt vaak zo nobel om investeringen te doen om energie te besparen. Er zijn veel meer aspecten om te bekijken dan alleen de energierekening.

Péron van Stralen, oprichter van PÉRON Liftadvies (2002) & WikiLift.nl (2014) en auteur van het boek MVO – Maatschappelijk Verantwoord Opgelicht praat u bij over wat wel en niet zinvol is. De vorm van investeren en het juiste moment bepalen of er winst valt te behalen worden toegelicht. De belangen van partijen die zeggen dat iets mogelijk of noodzakelijk is moeten bekend zijn en gewogen worden bij het maken van keuzes. Door meer dan 25 jaar ervaring in de liftenwereld, waarvan de eerste 10 jaar in de praktijk in de liftenwereld, vertelt Péron aan de hand van een programma-plan hoe je als lifteigenaar zelf kan inventariseren of er 10-tjes, honderden of duizenden euro’s voordelen zijn te behalen met energie besparen voor uw eigen lift(en). 

Laat fictie niet worden tot een farce. Maak keuze op basis van feiten en onafhankelijke kennis. Ga na de workshop naar huis met een eigen plan voor de lift(en) en gebruik de opzet ook voor andere zaken.

Energiebeheer van liften ontrafelt! Bespaar werkelijk energie en kosten! Nu direct aanmelden betekent plaats in de zaal. GRATIS. Alleen de reiskosten en de tijd is nodig om deze kennis te vergaren waar je direct mee aan de slag kan. Is dat kostenbesparend? Wordt en blijf baas over eigen portemonnee. 

Klik HIER en schrijf direct in!

Glazenwasser wil niet wachten

 

Zo af en toe komt het voor dat er een glazenwasser in een bakje vast zit. Of wel de installatie is gestopt. Wil niet meer verder en dan? Doordat de glazenwasser veelal een overeenkomst heeft met zijn opdrachtgever voor een vierkante meter prijs voor de glasbewassing mag er geen tijd worden verloren.

Wanneer de installatie het niet doet dan wil de persoon eruit, want wachten wordt niet betaald. Tenzij dit is opgenomen in de overeenkomst. Wanneer er veel storingen voorkomen heeft dit effect op de glazenwasser die snel wil werken. Dit is in het belang van de opdrachtgever. Bij aanschaf van een installatie is het zinvol na te denken hoe iemand geëvacueerd kan worden.

In het geval zoals in dit voorbeeld is er sprake van een zelf takelende gondel. Die is alleen in de gondel te bedienen. Dat betekent dat wanneer de gondel ergens halverwege hangt en de glazenwasser is eruit gehaald met abseilers dan zal de monteur er ook weer met touwen naar toe moeten abseilen. Of er moet alsnog een flinke kraan bijkomen. De kosten hiervoor zijn niet aantrekkelijk. In dit geval was het niet zo gecompliceerd. Om vanaf een balkon of raam bij de gondel te komen met behulp van harnasgordels en dubbele zekeringslijnen kon dit worden opgelost.

In het verhaal wordt gemeld dat de gebruiker geen harnasgordel had. Dat er een speciaal team voor evacuatie uit een andere stad moet komen is apart. Dat is merkwaardig. Dit is niet verplicht als je in zo’n bakje stapt, doch altijd aanbevelenswaardig om dit wel aan te hebben. Als opdrachtgever/eigenaar is het raadzaam dit als verplicht te stellen. Bij evacuatie is het nodig om een gordel te gebruiken. Men had de man eenvoudig een harnasgordel aan kunnen reiken en de gondel naar de gevel kunnen trekken. Nu is de man naar zeggen zelf uit de gondel gestapt.

Het is gelukkig goed afgelopen. Let als eigenaar op waar je verantwoordelijkheden liggen. Aansprakelijk worden gesteld voor het niet goed functioneren kan altijd. Ook voor consequenties kan dit het geval zijn.

Zeker wanneer de situatie zich ervoor leent om gevaarlijke handelingen te verrichten dan gebeuren ze ook. Voorkomen is altijd beter.

Ultieme lift management kennis op presenteerblaadje

Enthousiasme aanstekelijk?

Zoals je me al wellicht kent, kan ik het niet laten om iets met je te delen waar ik enthousiast over ben. Over waar ik mee bezig ben. Het was een beetje stil afgelopen weken.

 

Het lijkt er op dat velen feest- en vakantiedagen hebben gebruikt om bij te tanken.

 

Bijtanken

Tank jij wel eens bij? Ik doe dat ook en wel op verschillende manieren. Eén ervan is mijn moderne monnikenwerk. Het focussen op een werk dat me zoveel energie geeft wanneer het bij een mijlpaal stadium komt. Dat is nu ook zover.

 

Ik heb eerder al aangekondigd dat ik het platform WikiLift.NET aan het maken was en dat ik dat beschikbaar wilde maken. Het is een project dat al twee jaar oud is. Er is al veel tijd, geld en energie ingegaan en het is nog niet eerder gelukt zover te komen. In afgelopen weken heb ik ervaren dat het minimaal het 5-voudige kost van wat ik gedacht had om het te creëren. Het is bovendien nog in een beginstadium van het platform waar je moet zijn als je bewust, integer, professioneel liftmanagement wil bedrijven en direct kennis online beschikbaar te hebben. Om je inkoop-management en inzichten in algemene zin ook sterk uit te breiden. Om je zoveel tijdsbesparing te bieden zodat je tijd overhoudt voor bijtanken om die dingen af te ronden die je al zo graag af had willen hebben, maar het er iedere keer niet van komt.

 

Modern Monnikenwerk

Wellicht omdat het een modern monnikenwerk is, is het nergens anders zo beschikbaar. Modern Lift Management op een online presenteerblaadje. Internationaal heb ik het ook nog niet eerder ontdekt. Het is nog niet helemaal klaar. Maar ik ben er nu zo enthousiast over dat ik het niet kan laten dit met je te delen.

 

De techniek is er, de website is voor 90% ingericht, de video’s moeten hier een daar nog bewerkt worden. De online marketinginstrumenten moeten nog gestroomlijnd worden. Kijk op www.WikiLift.NET en zie de menuknoppen voor een Pijlindruk wat je er kan vinden. Ik verneem graag je reactie of het je interessant lijkt om toegang te hebben tot het platform. Omdat je een van de eerste bent aan wie ik dit laat zien is je reactie voor mij zeer waardevol. Geef onderaan dit bericht waarom het je interesse wekt.

 

Ontknoping

Het is nu dichtbij de ontknoping. De doelstelling is om volgende week de lancering te doen. Ja, dus nu over een week. Gelukkig weet je niet wat ik daar voor moet doen, doch het gaat gewoon gebeuren.

 

Dus houdt je mailbox in de gaten. De komende dagen houd ik je op de hoogte.

 

Kijk hoe jij op de hoogte blijft door op de foto: Hoe groen is MVO? te klikken  of via de link: https://www.peron.nl/mvo-hfdst  en ontvang op tijd  de e-mail met het eerste HoeGroen-Hfdstwaanzinnige aanbod komende week. Én als je je e-mail invult krijg je enkele hoofdstukken van mijn boek MVO.

 

 

 

 

 

 

Ben jij ook een moderne monnik? Mijn vraag aan jou:

 

Wat is jouw belangrijkste uitdaging waar je nu voor staat? Wil jij weten hoe ik het voor elkaar krijg om als een moderne monnik zo geconcentreerd bezig te zijn? Ondanks al die andere dingen die je tussendoor krijgt te verwerken op een dag? Geef je antwoord in reactie op deze mail.

 

Oh en niet te vergeten.

Het Live Liftmanagement Evenement: Praktisch Inkoopplanning van Liftonderhoud is op 8 oktober 2015!Semi-8-10-2015

Waar? In de omgeving van Sassenheim. Hoe kan je deelnemen? Klik op de foto of ga naar www.peron.nl/event

Schrijf je direct in en zet de datum in je agenda. Laat deze kans niet voorbij gaan.

 

Tot volgende week.

Péron van Stralen

Bestemmingsbesturing liften leidt tot ‘verzuipen’ en filevorming

 

Het woord bestemmingsbesturing zegt het al. Op de verdieping geef je aan welke verdieping je wilt. Het systeem geeft dan aan in welke lift je moet stappen. Het is een systeem dat door met name de grote liftfabrikanten is ontwikkeld. Ieder met hun eigen protocol en zodanig dat er geen patentschendingen plaatsvinden.

 

Enkele jaren geleden is er nog een akkoord na een rechtszaak over gesloten. Zie PATENTEN op producten gaat voorbij KARTELvorming! Het is niet altijd geschikt voor ieder gebouw en iedere situatie.

 

Veelal worden de systemen verkocht om minder liften te hoeven toepassen. Volgens de theorie werkt het wanneer alle liften altijd functioneren en er geen mensen zijn die liften ophouden of in de lift stappen en dat niet hebben aangegeven.

 

De liften moeten soms uit vanwege onderhoud of er is een storing. Omdat het inzet vraagt van mensen werkt het niet naar oorspronkelijk wens.Wanneer er een lift niet werkt dan ‘verzuipt’ het. De mensen worden ongeduldig en de wachttijden lopen ernstig op zoals recent in Rotterdam.

 

Heb je ervaringen met bestemmingsbesturingen? Wil je dit delen? Geef je reactie in het tekstvak hieronder aan.

ALV vraagbaak onafhankelijk liftmanagement

Heeft u zich wel eens afgevraagd, hoe het zou zijn als u op de ALV een vraagbaak beschikbaar heeft voor direct en onafhankelijk advies voor inkoopmanagement  voor liftonderhoud? Dan is het NU de uitgelezen kans om daar kosteloos gebruik van te maken.

Zie hieronder hoe u daarvoor in aanmerking komt. Klik HIER om de link apart te volgen als u onverhoopt hieronder niets ziet.

 

 

Enquête 20% meer tijd en honderden euro’s besparen in 10 minuten

Ziet u hieronder niets? Klik dan HIER om de link naar de enquête te volgen.

Verlaagde 6% BTW regeling voor echt onafhankelijk advies diensten tot 1 juli 2015

6% BTW regeling van toepassing

Na maanden wachten op de belastingdienst hebben we afgelopen week schriftelijk bevestigd gekregen dat een groot deel van onze diensten wel degelijk onder de 6%  BTW regeling vallen. Dit houdt in dat wanneer u of uw klanten BTW niet terug kunnen vorderen, u gebruik maakt van onze dienstverlening én we deze voor 1 juli 2015 hebben opgeleverd, u daar 15 % minder kosten aan heeft door het gunstige verlaagde Btw-tarief.

NU opdrachten verstrekken voor “Effectieve LiMaBasic™ Conditiemetingen” en of “Efficiënt LiMaBase® Projectmanagement” projectbegeleiding voor Planmatig Onderhoud aan liften in woongebouwen ouder dan 2 jaar, betekent in de meeste gevallen dat er 15 % BTW te besparen valt. Vraag na of dat voor jouw organisatie ook geldt.

We hebben waanzinnige acties in voorbereiding om te communiceren, waarbij we snel en effectief van dienst kunnen zijn om je organisatie te laten profiteren van de gunstige regeling. Het is daarbij wel zo dat ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. Grotere aantallen liften? Neem ook direct contact op voor de mogelijkheden.

Capaciteit

Het is zaak rekening te houden met het starten van projecten later dan in maart al bijna te laat kan zijn om uitvoeringen van beperkte renovatie of moderniserings projecten . De liftbedrijven zitten voor de uitvoering over het algemeen al flink vol tot 1 juli. Bij twijfel of het haalbaar is, neem direct contact op: office @ peron.nl (spaties verwijderen) of 0252-544962. Laat die 15% minder kosten niet voorbij gaan.

Uitstellen van beslissingen kost direct veel geld. Neem de kans waar. Liever dat wij contact opnemen? KLIK op onderstaande button en laat uw contactgegevens achter dan nemen we zo snel mogelijk contact op.

 

Ja, neem contact met mij op!

Regeling reeds afgeronde projecten

Voor die relaties die het betreft, worden op korte termijn een schriftelijke toelichtingen gestuurd hoe we uitwerking geven aan eventuele correcties.

MVI – Maatschappelijk Verantwoord Inkoop anno 2015

Priority or not to be?!

Verhalen met een boodschap delen

Eindelijk heb ik weer eens een goede gelegenheid gevonden om een bericht te schrijven over opmerkelijk gebeurtenissen vorig jaar.  En ook dit jaar. Ik wilde dit al eerder delen aan de buitenwereld. Doch is het nooit eerder op mijn prioriteitenlijst gekomen.

Wellicht is dat herkenbaar dat je iets meemaakt en je zegt dat je dat hoognodig eens moet delen met de buitenwereld. Ik schreef al eerder in mijn boek MVO – Maatschappelijk Verantwoord Opgelicht. (Kun je overigens HIER GRATIS (tot mijn verjaardag 27 maart)  downloaden. Dat is nu mijn cadeau vooraf aan jou. Wel het verzoek om het helemaal te lezen tot het einde. Het kan zijn dat je zelfs dan nog niet de meer dan 5 achterliggende boodschappen hebt ontdekt. Als je er twee gevonden hebt dan is dat la een hele prestatie.

 

Dan hier mijn verhaal wat ik opmerkelijke belevingen vond en nog steeds vind:

Afgelopen zomer werd ik gebeld.  Op een vrijdagavond ben ik druk aan het werk en moest werkzaamheden af maken. Ik was hoog productief laserfocused bezig. De telelefoon gaat, de vaste lijn. Ik zit namelijk in mijn kantoor in de tuin te werken. Om 21:15 uur wordt er gebeld. Normaal neem ik de telefoon niet op want daar hebben we anderen voor overdag. En bij nood dan zijn wij voor onze klanten mobiel bereikbaar. Het was een directeur van een grotere Woningcorporatie met de vraag of ik of wij direct konden komen. Ze kenden ons alleen nog van horen zeggen en mijn boek MVO dat bij iemand op het bureau lag. Ze hadden een adviesbureau al jaren over de vloer, waarmee nu een basis van wantrouwen was ontstaan. In de praktijk kwam het er op neer dat er een renovatieproject bezig was aan een flat (14 hoog) met twee liften. De liften zouden één voor één worden gerenoveerd. Eén week werk zou genoeg zijn. De praktijk bleek anders. De volgende dag ben ik er gaan kijken en daar trof ik het management van de corporatie aan totaal in paniek. Meerdere nachten niet geslapen en  stijf van de stress. Ik heb daar een halve zaterdag aan besteed ter plaatse om 80 % van de tijd met stressmanagement bezig te zijn geweest en verder de praktijk te toetsen waar het nu in het proces is misgegaan.

Ik constateerde dat de werkzaamheden die werden uitgevoerd niet geheel relevant waren voor de problemen die er in de afgelopen periode had plaatsgevonden. Meerdere momenten tijdens de periode dat er één lift stil stond en de ander veel intensiever gebruikt werd, stonden de liften allebei stil. Waardoor de bewoners, 65+ hun huis niet meer in of uit konden. Om zonder teveel in de details te treden, bleek dat de adviserende en ‘begeleidende’ adviseur allerhande extra diensten leverde (en daaraan extra verdient)  daarmee duidelijk de focus had om de werkzaamheden aan de liften maar te spreiden over meerdere jaren. Dat was zo door de adviseur geadviseerd. Dan is de overlast korter voor de bewoners was het motto. De adviseur levert in dit geval via een andere eigen BV een tijdelijke voorziening om de bewoners in nood uit de brand te helpen. Dat dit voor 14 hoog een uur duurt voordat je boven of naar beneden bent is dan ogenschijnlijk niet belangrijk. Dit werd uiteraard ook door de beperkte middelen van de woningcorporatie uiteindelijk op advies zo gekozen. De renovatie echter loste de werkelijke problemen die er waren niet op. Daartoe was het onderhoudsbedrijf echter na lang zoeken door een deskundige medewerker die pas relatief laat op het project verscheen er achter gekomen dat de renovatie niet de oplossing was voor de problemen.

 

Snoepen van twee walletjes

Er waren bij de voorgestelde renovatie werkzaamheden veel belangrijkere zaken totaal over het hoofd gezien door de adviserende partij die daar een dwingende rol in had gehad. Maar klaarblijkelijk niet met de praktijk was verbonden wat er dan precies zou moeten gebeuren. Kortom men had de woningcorporatie niet geadviseerd om het beste voor de gebruikers, de klanten van de woningcorporatie, te organiseren. Maar wel om hun eigen zakken te kunnen vullen zonder dat de problemen daadwerkelijk tijdig werden verholpen. Uiteraard zaten er meer kanten aan het verhaal. Dat er met minder dan de helft minder financiële middelen onderhoud aan installaties moest worden verricht. Dat maakt het natuurlijk niet eenvoudiger.

 

Uiteindelijk heb ik met mijn team een overzicht gecreëerd waaruit bleek dat de managers het beste binnen hun vermogen hadden gedaan om het goed te doen met de omstandigheden. De verhoudingen tussen de belangen van de adviseur bleek hier niet zo zuiver te zijn. Of met andere woorden voor mijn normen van ethiek van in- en verkoop niet verantwoord. Het zijn keuzes van bedrijven en organisaties die in-en verkopen of zij dit ruggengraatzaam willen doen.

Het bovengenoemde verhaal geeft eveneens weer dat wanneer er naar verdienmodellen wordt gekeken op meerdere vlakken er heel grote verschillen kunnen zijn bij het uitbrengen van een advies. Van de invloeden op en van het juiste onafhankelijke advies zijn wij met het team van Péron Liftadvies bewust en laten we niet vertroebelen met allerlei vormen van nevendiensten als meerwerk om maar met een lage prijs ‘binnen te komen’.  Bij ons ligt de focus op de totale uitgaven voor het gehele onderhoud aan liften en dit geeft vaak een ander plaatje dan in 90% van de gevallen wordt voorgespiegeld door en liftbedrijven én adviesbureaus die het verwerven van extra omzet een hogere prioriteit geven dan een lange termijn relatie opbouwen en onderhouden. We weten dat er bureaus zijn in Nederland die zelfs ‘kick-backs’ krijgen van liftbedrijven als zij werk ‘aanreiken’. Dit is het fenomeen wat zo aantrekkelijk ‘blijkt’ voor vele adviesbureaus. Liftbedrijven worden hier zelfs mee geconfronteerd om zo mee te mogen doen met aanbestedingen. Zolang de klant het niet weet is er toch niets mis mee? Toch?

 

ACM – Autoriteit Consument en Markt

Afgelopen zomer zat ik  vlak na mijn vakantie op uitnodiging van het overheidsorgaan ACM (Autoriteit Consument en Markt), voorheen onder meer de NMA (Nederlandse Mededinging Autoriteit) in gesprek over hoe het zit met de onafhankelijkheid van adviesbureaus in de liftenwereld en in algemene zin. Of ik praktijkgevallen kende. En of ik een oplossing wist. Paar weken later: ACM organiseert informatiebijeenkomst aanbestedingen voor inkopers

De aanleiding is het boek MVO dat ik uitbracht en waarvan zij een exemplaar hebben net als dat in de Tweede Kamer bibliotheek aanwezig is en meerder Kamerleden bereikt heeft ten tijden van de onderzoeken over de onafhankelijkheid van de keurende instellingen. Want daar kan ik ook nog wel weer het boekje over open doen.  Er is zoals in de media afgelopen najaar gecommuniceerd dat er nogal wat mis is in de wereld van aanbestedingen in Nederland. Dit gaat van klein tot heel groot. Ik weet overigens dat dit fenomeen geen landsgrenzen kent en geen branchegrenzen. Ik heb ook aangegeven dat het essentieel is voor een aanbestedende dienst om te weten wat het verdienmodel is van de adviseur die inkoopmanagement en aanbestedingen begeleid. Men was een en al oor. Naar mijn beleving heeft het helemaal geen zin om er een wetgeving voor te maken. Als je oplet en je verdiept in de advieswereld dan wordt het af en toe gewoon heel helder dat er in 80 % van de gevallen gewoon niet klopt. Het advies dat je krijgt is gewoon hartstikke gekleurd. Ha, één kern van het boek MVO!

 

We leven in een tijdperk waarbij transparantie steeds makkelijker wordt. Echter wanneer het in een gecompliceerde omgeving is en de uiteindelijke opdrachtgever er geen weet van heeft, dan is er voor diegenen die de kluit belazeren, zoals we dat in de volksmond noemen, nog steeds mogelijk om met een ‘mooie lagere’ instapprijs meer geld binnen te harken. Dat uiteindelijk door dezelfde opdrachtgever wordt betaald. Zolang we dit in onze samenleving blijven accepteren als aanvaardbare norm zie ik dat het financiële economische systeem zijn opmars naar grote destructie versnellen.

 

Mijn boodschap is om MVO te lezen en bewustwordingsproces goed op gang te helpen over wat we met ons allen aan het doen zijn. Ruggengraatzaam willen handelen met waarden en integriteit over wat we hier op deze wereld komen brengen in plaats van halen.

 

Wat zijn jouw ervaringen met adviesdiensten inhuren, waarbij achteraf of direct blijkt welke verdienmodellen zij er op na houden of dit het benodigde advies gekleurd wordt in de verkeerde kleur. Hoe groen is groen bij MVO? En bij MVI anno 2015.

 

Geef je reactie in het tekstblok hieronder en deel naar hartenlust dit bericht. Bij voorbaat dank.

 

Maak er iets moois van. En geniet in het NU. Péron van Stralen.

 

PS. Oh en vergeet niet het boek MVO nog te downloaden (uiterlijk 27 maart 2015 gratis beschikbaar). KLIK HIER 

 

PPS. Helemaal vergeten. Voor de VIP deelnemers van het seminar “Pluk Het Juiste Fruit” op 7 april as. in het NBC te Nieuwegein geef ik een extra interactieve lezing over:

MVI anno 2015 = Ethiek bij inkoop levert geld op! 

 

Ga  NU naar de pagina: www.peron.nl/event voor meer info en meld je direct aan voor het evenement en het VIP arrangement. En kom alles te weten hoe het in de liftenwereld werkt en wat je absoluut moet vermijden. Tenzij het je gewoon niets uitmaakt dat je bij de neus wordt genomen en een prima leven hebt.

 

Het Plukseizoen Voor Gezond Fruit Is Begonnnen

Pluk jij het juiste fruit?

 

Het seminar “PLUK HET JUISTE FRUIT” op 7 april is een must voor iedere lifteigenaar die bewust wil omgaan met middelen en een drive heeft om werkelijk duurzaam bezig te zijn.

 

Ja, Vertel Me Meer! KLIK HIER

 

 

===

 

Voor VIP deelnemers is er een bonus-sessie over “MVI anno 2015”.

 

MVI staat voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen. Voor de bewuste inkoopmanager die wil weten wat er aan de andere kant van de onderhandelingstafel gebeurt.

 

Voor meer informatie, druk op de knop hieronder.

 

Vertel Me Meer Over VIP! KLIK HIER