Werkelijke waarde “opgeleverde” installaties!?

Langdurige contracten na nieuwbouw

Aansluitend bij nieuw te bouwen liften worden onderhoudscontracten afgesloten. Dit wordt door aanbieders bij voorkeur met een langdurig contract gedaan. Tegen een prijs die er vaak niet om liegt. Het levert met name voor het liftbedrijf een goede compensatie om de lage winst of zelfs het verlies op de nieuwe installatie te compenseren. Voor een lifteigenaar, bijvoorbeeld een “onervaren VvE”, lijkt dit een goede oplossing. Want men heeft er geen omkijken naar, zo is dan de verwachting. In de praktijk is dit maar al te vaak een desillusie is.

De liften zijn vaak niet goed opgeleverd. De eerste reparatiekosten die in de jaren na de garantieperiode naar voren komen worden aan de eigenaar gepresenteerd. Regelmatig is dit niet (geheel) terecht, daar dit voorkomen had kunnen worden, als de lift maar goed was opgeleverd. Maar niet alles is terug te leiden naar de liftleverancier. De inkopende aannemer weet ook vaak niet wat ’ie koopt. Er is wel een bestek maar dat wordt toch niet gevolgd. Als het liftbedrijf een offerte maakt, dan is dat vaak maatgevend, in plaats van het bestek dat bepalend zou moeten zijn. En het wordt niet gecontroleerd. De aannemer heeft vaak geen flauwe notie wat er wordt geleverd in overeenstemming is met het bestek, of is er niet in geïnteresseerd. De eigenaren zijn later wel de klos maar dan is het leed al geleden en de aannemer uit beeld.

Geschiedenis herhaalt zich

Op de bestaande onderhoudsmarkt worden eigenaren ook weer volop geadviseerd door de liftbedrijven, om maar zo veel mogelijk budgetten beschikbaar te maken. De liftfabrikanten hebben er blijkbaar weer tijd voor in verband met teruglopende nieuwbouwactiviteiten. Dan kan men, bij voorkeur van het liftbedrijf zo veel mogelijk verspreid over de komende jaren groot onderhoud plegen. Overstappen naar een ander firma is dan tussentijds vaak ook een belemmering. Zodat er in totaal weer goed hoge kosten worden gemaakt. Tientallen jaren geleden werden er ook al langdurige all-in contracten afgesloten. Daar zat alles bij in en de eigenaar leek geen omkijken te hebben naar zijn liften. Afgelopen decennia is zeer vaak gebleken dat dit soort contracten alleen verzekeringen zijn. Alleen wanneer de lift defect gaat, wordt het betreffende onderdeel vervangen of gerepareerd. Nu blijkt regelmatig dat onderdelen niet op voorraad zijn. Magazijnen zijn centraal in Europa en niet meer lokaal. Alle voorraden worden door de grote firma’s zo laag mogelijk gehouden, met als gevolg dat er nogal eens mis wordt gegrepen. De lift staat dan ondanks een lage leeftijd enkele weken, tot soms maanden stil. Dit gebeurd met name wanneer onderdelen niet eenvoudig uitwisselbaar zijn, door een ander fabricaat dan van de oorspronkelijke liftproducenten. Bij universele producten is vervanging door een ander merk vaak een goede snelle oplossing. Door de keuzes bij nieuwbouw wordt de mogelijkheid van het snel, adequaat en tegen normale kosten het oplossen van storingen soms ernstig negatief beïnvloed. Zelfs al staat er een hoge boete van een doordachte prestatieonderhoud overeenkomst tegenover, dan is de lift nog steeds niet snel gemaakt. 

Voorkomen goedkoper dan genezen

Van voorontwerp, bestek en aanbesteding tot projectbegeleiding en oplevering kunt u terecht bij Péron Liftadvies. Het uitsluiten van claims achteraf kan hiermee “eenvoudig” worden voorkomen.