Verdwijnen bij jou ook onderhoudscontracten voor liften in de la?

25 essenties die je moet weten over liftonderhoudscontracten

Welke vorm van onderhoud verwacht je aan je lift?

Wil je het altijd tip-top in orde of pas vervangen als het defect is?

Of pas als het afgekeurd wordt door een Certificerende of Keurende Instelling?

Hieronder 25 wetenswaardigheden die  je helpen inzicht te verschaffen in het toepassen van een liftonderhoudscontract.

1.            Zeer lange looptijden leiden niet tot gewenst onderhoudsniveau.

2.            Er zijn vele variaties op contracten. Wat is inbegrepen?

3.            Inbegrepen is: het beschikbaar zijn van een storingsmonteur.

4.            Inbegrepen is: het periodiek plegen van onderhoud.

5.            Inbegrepen is: het leveren van onderdelen al dan niet tegen vergoeding.

6.            Niet inbegrepen: het renoveren van de lift.

7.            Niet inbegrepen: het leveren van onbeperkte garantie.

8.            Niet inbegrepen: garantie op het kunnen onderhouden of repareren van de lift.

9.            Bepaalde fabricaten liften zijn zeer moeizaam of kostbaar te onderhouden door anderen dan de producent.

10.          De inhoud van het contract blijft vaak in de la.

11.          De looptijd moet je afstemmen op de wens van de eigenaar.

12.          De eigenaar van de lift blijft verantwoordelijk.

13.          Er ontstaan discussies over de verantwoordelijkheden van een huurder die een onderhoudscontract sluit met het liftbedrijf.

14.          Je moet vastleggen bij een beschikbaarheidpercentage of het reguliere onderhoud bij de berekening is inbegrepen.

15.          Responsetijden eisen bij opsluiten van gebruikers van minder dan een uur, is niet realistisch. Is bevrijden binnen een uur wel gewenst, dan is opleiden van een eigen persoon om gebruikers te bevrijden aan te raden.

16.          De vorm van het contract heeft sterke invloed op de beheersbaarheid van kosten en acties.

17.          Een simpele basisovereenkomst is alleen zinvol als je een voor de omgeving geschikte, nieuwe installatie hebt.

18.          Een uitgebreide overeenkomst is een stimulans om goed liftonderhoud uit te voeren. Een prestatiecontract is daar ook een vorm van.

19.          Een all-in overeenkomst heeft altijd beperkingen. Alleen als er echt iets defect is, wordt dat ene onderdeel vervangen. Het is een vorm van garantie afkopen, dat als er iets defect gaat dit niet tot kosten leidt.

20.          Reparatie voorstellen bij all-in overeenkomsten zijn veel voorkomende ergernissen. Als blijkt dat het echt niet in het contract thuishoort. Maar erger als blijkt dat het wel in het contract thuishoort.

21.          Als je veel verschillende liftcontracten hebt, dan wordt de beheersbaarheid van toezicht op facturen, uit te voeren werk en controle op uitgevoerd werk lastiger. Grote alertheid is dan geboden.

22.          Een onderhoudscontract is voor het liftbedrijf de visvijver voor meer werk.

23.          Langdurige onderhoudscontracten zijn niet maandelijks opzegbaar. De looptijd moet je vooraf aan je eigen wens aanpassen.

24.          De goedkoopste onderhoudscontracten leiden tot de hoogste totale onderhoudskosten.

25.          De duurste onderhoudscontracten leiden ook tot de hoogste totale onderhoudskosten.

Het onderhoudscontract is bedoeld om verwachtingen van partijen vast te leggen en om te weten hoe je met elkaar kosten verrekend. Het is geen garantie dat er wordt geleverd wat is afgesproken. De onderhoudspartij moet een dienst leveren die aansluit bij de behoefte van zijn opdrachtgever.

1.      

  1. Heb jij verschillende onderhoudscontracten?
  2. Heb jij twijfels of je het juiste contract hebt?
  3.  Heb jij geen idee of het onderhoud wordt uitgevoerd volgens jouw contract?
  4.  Wat is jouw toevoeging op de bovenstaande lijst?
  5. Stel je vragen en beantwoord nu bovenstaande vragen in het onderstaande tekstveld.

Beheers je contract: grondige voorbereiding bespaart grote ergernissen, tijd en kosten!  

Je hebt het zelf in de  hand.  Péron van Stralen

PS.

Vind je dit een goed artikel? Deel het en help anderen ermee.

Vind je dit leuk? Klik op de [like] buttons op deze pagina.

Geef jouw aanvulling of stel je vraag in het onderstaande tekstveld.

Geplaatst in Algemeen, Opinie, Vraag en antwoord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *