Nieuwe liften kosten meer energie dan oude gemoderniseerde – ENERGIE – verspilling – footprint

30 Bepalende overwegingen bij liftrenovaties!

Als lifteigenaar kom je op een gegeven moment voor de keuze te staan dat je lift moet worden gerenoveerd. Of gemoderniseerd of zelfs vervangen. Maar waar moet je nu op letten bij het maken van de juiste keuzes.

Hieronder tref je per onderdeel 10 belangrijke kenmerkende eigenschappen.

Renoveren:

1.            Het woord zegt het al. Het is herstellen in oorspronkelijk nieuw staat van onderdelen.

2.            Je kan sommige onderdelen heel goed één op één vervangen.

3.            Het renoveren brengt met zich mee dat er geen technische verbetering wordt doorgevoerd.

4.            Renoveren kan duurder uitvallen dan moderniseren omdat onderdelen moeilijker verkrijgbaar zijn.

5.            De woorden renoveren en moderniseren worden vaak door elkaar gebruikt.

6.            Renoveren is eigenlijk hetzelfde als repareren, maar dan met nieuwe onderdelen of hoofdcomponenten.

7.            Oude liften renoveren is soms onverstandig omdat het veiligheidsniveau niet wordt verhoogd.

8.            Het rijcomfort van een oude lift heeft voor primaire veiligheid van gebruikers geen grote invloed.

9.            De oude conventionele liftaandrijvingen zijn niet altijd minder energiezuinig dan moderne aandrijvingen. Huuh…..? Ja dat is echt zo!

10.          Oude liften met handbewogen draaideuren zijn niet meer van deze tijd. Doch is aanpassing of vervangen niet altijd mogelijk.

Moderniseren:

1.            Het betekent het renoveren en verbeteren door moderne techniek toe te passen op (hoofd-)componenten.

2.            Het verhogen van veiligheid van gebruikers kan en moet in bepaalde gevallen direct worden doorgevoerd.

3.            Wanneer niet goed functionerende systemen worden vervangen door betere systemen die wel betrouwbaar blijven functioneren kan het conventionele betrouwbare techniek zijn.

4.            Wanneer er hoofdcomponenten aan vervanging toe zijn, is het altijd raadzaam te moderniseren.

5.            Hoofdcomponenten zijn: besturing met drukknoppen, liftaandrijving, cabine- en schachtdeuren en de liftcabine.

6.            Om een lift te moderniseren zijn er arbeidsintensieve aanpassingen noodzakelijk.

7.            Als deuren vervangen moeten worden zijn er soms ingrijpende kostbare, bouwkundige ingrepen nodig.

8.            Bij moderniseren blijven materialen die nog een lange levensduurverwachting hebben in gebruik.

9.            Oudere liften zijn in de regel van hogere kwaliteit dan nieuwere liften in nieuwe gebouwen.

10.          Verhoging van bedrijfszekerheid, veiligheid en comfort zijn met modernisering goed haalbaar.

Vervanging:

1.            Totale vervanging betekent: schacht helemaal leegmaken en een nieuwe, complete lift terugplaatsen.

2.            Als er voldoende uitloop in de schacht en een goede bereikbare, ruime machinekamer is, gebruik deze dan.

3.            Machinekamerloze liften brengen op termijn hogere onderhoudskosten met zich mee.

4.            Het afstellen van machinekamerloze liften op loop- en rijeigenschappen is minder makkelijk.

5.            Bij calamiteiten is het bevrijden van passagiers met machinekamerloze liften soms een groot probleem.

6.            De kwaliteit van moderne liften is gemiddeld te laag voor de toepassingen.

7.            Bij totale vervanging is het zaak te voorkomen dat je als eigenaar voor de levensduur afhankelijk wordt van één fabrikant/ leverancier.

8.            Een nieuwe lift is niet per definitie energiezuiniger dan een gemoderniseerde.

9.            Afhankelijk van de snelheid en het hefvermogen is een conventionele aandrijving energiezuiniger.

10.          Kijk bij nieuwe liften naar de totale levensduurverwachting en de daarmee gepaard gaande kosten.

Weet wat je in huis hebt en wat de staat van je lift is, bedenk welke eisen je stelt als je een grotere investering gaat doen. Weeg de factoren die je van belang vindt als de lift aan renovatie toe is. Het kan zijn dat een totale vervanging beter is, maar meestal niet.

              Wat vind jij belangrijk als je flink investeert?

              Moet alles aan de hoogste veiligheidseisen voldoen?

              Kom je er niet uit welke keuzen je moet maken? Discuseer mee, vraag om support of vraag je adviseur.

Vind je dit bericht interessant en wil je anderen daarmee helpen, deel dit dan via de sociale media knoppen.

Geef jouw mening, vragen en antwoorden, door het tekstveld hieronder in te vullen.

Op zinvolle investeringen. Péron van Stralen

PS. Heb je nog een belangrijk vraagstuk of afweging die je moet maken en wil je een toelichting of antwoord? Gebruik ook hiervoor het tekstveld onderaan dit bericht.

Geplaatst in Algemeen, Opinie, Vraag en antwoord.

2 reacties

  1. Ik lees veel zinnige dingen op de site. Krijg het gevoel dat het bij ons ook MVO is, met de O van oplichten. Mijn vraag, waar ik op de site geen antwoord op vind, is dat ik bij onze tien liften aan een hoge aansluitcapaciteit (63A) vast zit. Dat beweert tenminste onze VvE-beheerder, de liftadviseur en de elektricien. Welke onafhankelijke adviseur kan mij de waarheid vertellen?

    [Reply]

    Péron van Stralen Reply:

    Het ligt vaak wat gecompliceerd. Afhankelijk van het type van de aandrijfmotor van de liftinstallaties is een stapsgewijze afzekering noodzakelijk. Wanneer het hier gaat om hydraulische liften, ik vermoed dat dit zo is gezien de aansluitwaarde van 63 A, dan zal dit een installatie zijn van een geruim aantal jaren oud. De kosten die het mogelijk maken om de benodigde zekeringwaarden en daarmee het vastrecht kosten en ‘transportkosten’ voor de aansluiting terug te brengen naar bijvoorbeeld 3 x 50 A of zelfs 3 x 35 A liggen vaak hoger als er geen aanleiding is om de aanddrijving te vervangen.

    Neem gerust vrijblijvend contact op met onze medewerker Pascal Roeten, 06 4600 1287, zodat hij het verder kan toelichten hoe het voor de VvE mogelijk is om kosten te besparen. Veelal is het zinvoller druk te maken om het aantal storingen of reparatiekosten te reduceren veel lucratiever dan op de aansluitkosten.

    Voor kosten van wijzigen van de aansluiting zie: http://www.liander.nl/liander/producten_diensten/elektriciteit/aansluiting_wijzigen/verlichten_EKV.htm

    Voor vastrechtkosten en transportkosten zijn er de websites van diverse energieleveranciers. De prijsverschillen op jaarbasis gaan over een aantal 10-tjes tot aantal 100-den euro’s. Kijk goed naar de investeringen die je moet doen om het terug te brengen. Want het aandrijfsysteem wijzigen is vrijwel altijd noodzakelijk en kost vaak meer dan 10-duizend euro. Wanneer je dat zo maar gaat doen gooi je mogelijk kapitaal weg.

    [Reply]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *