Bestemmingsbesturing liften leidt tot ‘verzuipen’ en filevorming

 

Het woord bestemmingsbesturing zegt het al. Op de verdieping geef je aan welke verdieping je wilt. Het systeem geeft dan aan in welke lift je moet stappen. Het is een systeem dat door met name de grote liftfabrikanten is ontwikkeld. Ieder met hun eigen protocol en zodanig dat er geen patentschendingen plaatsvinden.

 

Enkele jaren geleden is er nog een akkoord na een rechtszaak over gesloten. Zie PATENTEN op producten gaat voorbij KARTELvorming! Het is niet altijd geschikt voor ieder gebouw en iedere situatie.

 

Veelal worden de systemen verkocht om minder liften te hoeven toepassen. Volgens de theorie werkt het wanneer alle liften altijd functioneren en er geen mensen zijn die liften ophouden of in de lift stappen en dat niet hebben aangegeven.

 

De liften moeten soms uit vanwege onderhoud of er is een storing. Omdat het inzet vraagt van mensen werkt het niet naar oorspronkelijk wens.Wanneer er een lift niet werkt dan ‘verzuipt’ het. De mensen worden ongeduldig en de wachttijden lopen ernstig op zoals recent in Rotterdam.

 

Heb je ervaringen met bestemmingsbesturingen? Wil je dit delen? Geef je reactie in het tekstvak hieronder aan.

Geplaatst in Algemeen, Nieuws.

2 reacties

  1. Leuk verhaal, maar de vraag blijft hoe dan wel.
    Het is onmiskenbaar dat bestemmingsbesturing goed werkt bij hoge gebouwen echter niet om liften te besparen t.o.v. de traditionele capaciteitsberekening; en daarmee wordt nogal eens de hand gelicht.
    Ook de onderliggende algoritmen zijn belangrijk en een beetje adviseur weet daarin de weg wel.

    T.a.v. patenten is als voorbeeld gegeven een antieke kwestie dat weinig hout snijdt zeker gezien het feit dat een patent een looptijd heeft van 20 jaar.
    Het is common practice dat fabrikanten (ongeacht de discipline) patenten onderling uitwisselen of afkopen ; ofwel een win win situatie.
    Daar is niets mis mee en verhoogt ook de mededinging.

    [Reply]

    Péron van Stralen Reply:

    Patenten kunnen verschillende looptijden hebben lijkt me. De mededinging begrijp ik niet helemaal. Omdat er verschillende bedrijven dan hetzelfde kunnen doen met het type besturing?

    Afhankelijk van het type gebouw en gebruik van liften is bestemmingsbesturing een goede oplossing. Vanuit de gebruikersgedachte is dit niet altijd zo. Zij zijn niet bezig met de achterliggende gedachte hoe het werkt. Er worden onder het mom van aantal liften minder wel dit soort besturingen verkocht. Wanneer het gedrag van de gebruikers negatief wordt beïnvloed door oplopende wachttijden, gaat het systeem in de stress. Opvoeden van gebruikers is wellicht een utopie. Met name als wachttijden te lang worden is, voor het systeem door ‘wangedrag’ van de gebruikers, verzuipen het gevolg.

    Niet iedereen maakt gebruik van onafhankelijke ter zake deskundige partijen.

    [Reply]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *